2.3.14

Plegar dende alto vs. plegar dende abaxo


Charraba a semana pasada con una amiga que fa parti d'o Partiu Comunista Franzés d'os cambeos sozials que somos bibindo, de cómo chestionar a bida en soziedat, y más que más, de cómo bibir a nuestra indibidualidat y as nuestras ganas de ''cambear o mundo'' dentro d'o conchunto sozial. Charraba d'isto mesmo fa un mes con un buen amigo que ye agora en rumanía, y o debate y as posturas yeran as mesmas: dende a mía ambiesta, els piensan que o que cal fer ta cambear as cosas ye plegar a ''o poder'' (o que en iste post boi a considerar l'alto) y una begada en o poder, cambear as cosas; yo pienso que cal fuyir o más posible d'a cherarquías, que o berdadero treballo de cambeo se da en a base (o que en iste post boi a considerar l'abaxo) y que por ixo mesmo o prenzipio de toda autuazión sozial ye respetar as boluntaz indibiduals, por muito que istas se beigan muitas begadas como contraproduzens con a fin. 

Sobre istas cosas, Barrenau tiene un post muito bueno tocans a liderazgos en aragón, post a o que feré más referenzias en a benién dentrada. 

Estoi que istas dos dimensions tienen as suyas cosas buenas y as suyas cosas malas: 

L'alto: Una begada que se ye en l'alto, se tienen todas as ferramientas ta poder plegar t'a fin que en primeras se perseguiba. Asinas, a prinzipal abantalla que tiene treballar dende l'alto ye a efeutibidat. Por contra, o camín ta plegar alto gosa d'estar muito embolicau, luengo, pleno de barallas y de bariables que cal saber chestionar, ye un prozeso en o que o esprito idealista inizial que motibaba l'aizión se cazega: cal mober-se por un laberinto sin tener guaranzas de plegar t'a fin, y en o prozeso de mober-se por o laberinto, ye muito probable que uno xublide a fin que le motibaba inizialmén.

L'abaxo: Treballar dende abaxo ye muito más comodo, en contauto perén con a chen que tiene o mesmo intrés, con muitas menos barallas (cuan bi'n ha, gosa d'estar por as angluzias de mirar de ''plegar alto''), an que endura o esprito ideyalista inizial. Ye un treballo muito más direuto, que o suyo treslau se beye y quita ascape, que no amenista de grans chestions. Por contra, o suyo impauto gosa d'estar muito más chicot.

Estoi que no se puede dezir de traza ochetiba que una opzión siga millor que l'atra. Ye una custión d'ideyas y de sentirs. A mía ideolochía fa que esfenda a opzión de l'abaxo, pero no refusaré que d'a mesma traza que tiengo buenos motibos ta esfender-la, tamién os partidarios de l'alto tienen buenos motibos ta esfender a suya postura. O ideyal ye trobar fainas que se faigan con esprito ideyalistas dende abaxo pero que tiengan gran efeutibidat u fer fainas dende alto sin perder o esprito inizial, pero prou que isto ye embolicau (en iste sentiu, apuesto por fer serbir estratechias d'efizienzia en o treballo indibidual), mientras que o pior ye estar alto y no fer cosa u fer cosas que son de raso en contra d'o esprito inizial u bien estar abaxo y apostar por mirar de fer grans cosas que esichen muito treballo y una gran chestión. 

Iste analís ye aplicable a toda mena d'aizión que supose a coordinazión d'os indibiduos en soziedat y no nomás a la custión politica con a que he prenzipiau. Asinas, isto mesmo ye aplicable a l'autibismo por l'aragonés. En iste caso concreto, a mía postura ye encara más radical: treballar dende abaxo. ¿Por qué? Senzillamén, porque a luenga ye a custión que enreliga o indibidual y o sozial por antonomasia, ye ferramienta que nos permite comunicar-nos, y de cosa fa onra mirar de treballar dende alto si no se bibe en aragonés. En iste sentiu, ye curioso beyer cómo, salbando onradas eszeuzions, os que trigoron en o suyo diya a opzión de mirar de fer as cosas dende alto han rematau fendo serbir l'aragonés nomás ta reibindicazions puntuals, no pasando-lo a os suyos fillos, mientras que os que trigoron treballar dende abaxo, fan serbir l'aragonés en toz os ambitos d'a suya bida en os que pueden, tenendo por ixo una luenga más rica y coderén, luenga que antiparti han sabiu pasar a os suyos fillos. 

Tampoco no quiero dezir que no calga treballar dende alto por l'aragonés, pero sí que en o caso d'una luenga, nunca no se puet fer si no se treballa antis dende abaxo por ella, ye dezir, si no se bibe en ixa luenga. D'atra man, en o caso concreto de l'aragonés, ya deziba en un post anterior que a situazión interna no permite mirar de treballar dende alto a trabiés d'una unión de toz os autibistas, y prou que ixe l'alto no ha d'estar suplantau por un atro l'alto de opzions politicas en a que a más gran parti d'a chen no charra a luenga, y si la charra, no bibe en ella (beiga-se o exemplo Irlanda, en o que a penar d'a buena boluntat d'as administrazions y os politicos, a luenga irlandesa contina en periglo y son muitos pocos os que biben en irlandés). Con isto no quiero forachitar o treballo de chen que no bibe en ni fabla aragonés, sino situar-los en atro libel: o libel de simpatizans (y siempre parando muita cuenta de ebitar que a luenga se torne en instrumento ta atros intreses).

Tornando a l'analís cheneral, ¿se puet trobar bella traza de compachinar os benefizios de o treballo dende abaxo y o treballo dende alto? Sí: En os zaguers años se son desembolicando estratechias ta compachinar o treballo indibidual, direuto y d'esprito ideyalista con una fin social y de gran impauto, arroclando o treballo libre de toz a trabiés de protocolos y sistemas concretos, pero isto lo dixaré t'o post benién.

Un libro muito reconoxiu y recomendable que trata as relazions entre os indibiduos y as collas d'as que fan parti, y as relazions entre as esferens collas ye Moral Tribes de Joshua Greene (The Penguin Press, 2013). A penar de que no comparto a suya ideya de fundo, a suya exposizión d'istos problemas ye dinamica, funda y adautada a os autals tiempos, cosa que no ye mica fázil. 

Resumen:  A la ora de desembolber-se en soziedat, gosamos de trobar dos trazas de fer as cosas:
1. Treballar dende a base, con una aizión direuta, dende o ideyalismo, pero con un treslau chicot. 
2. Mirar de plegar o más altero en as estruturas de poder ta cambear as cosas dende alto, tenendo una gran efeutibidat, pero correndo o risque de xublidar a fin en no estar treballando en abase.
En o caso de l'aragonés, un treballo berdadero por a luenga (dixando a un costau simpatizans) nomás se puede desembolicar dende o punto uno: primero se bibe en aragonés y dimpués se treballa por l'aragonés. Mirar de plegar u fer estruturas de poder no ye posible en a situazión autual de l'autibismo de l'aragonés, y istas tampoco no pueden estar suplantadas por atras estruturas feitas por chen que no charra ni bibe en aragonés.