Dimpués de bel tiempo de inautibidat torno a escribir ta comentar a sobrebuena charrada feita por Juan Carlos Moreno, catedratico de lingüistica cheneral d'a unibersidat complutense de madrit, en as chornadas sobre as luengas d'aragón, charrando-nos d'a relazión entre politica y luenga a ran cheneral.
A suya charrada siguió l'esquema d'o suyo libro, que tenez bien comentau en o blog chemecos, y se alazetó en a ideya de que a mayor relazión entre politica y lingüistica ye a que se troba en as luengas grans como l'español, l'anglés, u o franzés. Sin dandalo unas ideyas que ferían onra a la soziedat a ran cheneral, y que deixan bien platero cuála ye a intenzión d'as diferens tendenzias que manullan istos temas.
Ya ta rematar deixó un turno de parola an que respondió a todas as demandas que se le fazión como bien podió, a chen que se trobaba tamién comentó os suyos pareixers y se fazió una reflexión funda d'a situazión sozial de l'aragonés , tanto por parti de chen patrimonial, como por parti de chen que leba muitismo tiempo en o mobimiento d'esfensa d'a luenga, y prou que por o propio Juan Carlos Moreno que aconsellaba y daba exemplos a tot lo que se deziba.
En bel momento salió o tema istorico d'aragón y a reibincazión d'o fin d'o "colonialismo de l'estau español" en aragón. Sinzeramén, cuento que istos comentarios contrimuestran que por desgrazia no toz han preso de raso a ideya d'a charrada, que estió a ran cheneral que a identificazión d'o tema lingüistico (zientifico y por tanto ochetibo dica lo que se conoix) con o tema politico (ideolochico y por tanto sozchetibo) fa muito mal a todas as luengas y a la lingüistica a ran cheneral. Prou que o siñor Juan Carlos s'alazetó en o caso castellano, que bien conoixemos toz, pero ye común a todas as luengas, ya sigan chicotas u grans.
Resumindo, estió una charrada culta y reibindicatiba, cualo mensache abría de plegar a todas as soziedaz.
Choben, soi mui d'alcuerdo con este post. A charrada fue chenial, igual como o libro. Beyer por escrito u sentir a cretica razonada dende a linguistica de toz ixos argumentos que tantas begadas emos abiu d'escuitar (y que comentabas fa bels posts) ye una gozada.
ResponderBorrarY tamién con que tamién cal que nos miremos nusotros mesmos y miremos d'esfender a luenga con criterios linguisticos y no pas politicos.
O que si ye un criterio politico ye a nezesidat d'una lei, de recursos economicos, ezt... y han de tener atros foros ta esfender-los.
Pero a mezcla de linguistica y politica gosa fer más mal que bien como deixó bien esclatero o profesor Moreno Cabrera.
Somos d'alcuerdo en cuasi tot, pero me pienso que una lei de luengas y recursos economicos no son "criterios politicos", sino dreitos que una luenga ha de tener ta no estar inferior a la resta...
ResponderBorrarA politica, como estructurazión d'a soziedat, ha de permitir que todas as personas como miembros alazetals d'a soziedat se puedan expresar en a suya luenga. Pero cuento que no cal confundir isto zaguero con a manipoliazión dende a politica ent'a lingüistica, por ixo me pienso que no son criterios politicos.
Salut!
choben, enorabuena por o tuyo comentario. Yo tamién soi d'acuerdo en tot o que dezitz. Cuanto a que cuestions como os recursos economicos u a lechislazión que se puede fer sobre una luenga ye u no una cuestión lingüistica; yo creigo no'n ye.
ResponderBorrarChoben, explica-me una mica más a tuya postura, que no sé si la he entendiu bien...
Ta yo, a la ora de fer una relazión luenga-politica, bi ha dos bertiens:
ResponderBorrarUna que respondendo a lo sentiu más puro d'a politica, o sentiu d'estructurazión d'a soziedat, ha de permitir que cada persona pueda fer serbir a suya luenga en toz os ambitos d'a suya bida. Ixo se consigue con una lechislazión adecuada, una politica educatiba correuta, a presenzia en os meyos de comunicazión, asinas-asinas.
Pero tamién bi ha una relazión "fosca" (a lo menos ta yo), que ya que quiere identificar una cultura,y más que más una luenga, con una ideolochía concreta, plegando mesmo a la muga de pensar que no tiene sentiu ta qui no ye d'ixa ideolochía charrar ixa luenga y tener ixa cultura, u bien mentindo tocán a las propiedaz d'ixa luenga ta fer-la más importán (como explicoteó o siñor Juan Carlos Moreno en a charrada con o caso castellano).
En iste post, he entendiu criterios politicos d'ista segunda traza, y por ixo a mía postura.
No sé si ha quedau platero...