Pachinas

9.4.14

Normas y umor negra (y a suya aplicazión a l'aragonés)




Resumen: A nuestra bida ye plena de normas. Con tot y con ixo, encara que toz tenemos una ideya de qué ye una norma, a suya definizión prezisa ye un tema d'intenso debat filosofico. A suya clasificazión, y os criterios ta determinar-la, ye atro debat asabelo d'intresán. En iste post no quiero entrar en temas masiau teunicos, y nomás esposaré de traza muito superfizial una clasificazión cheneral d'as normas, charraré d'a umor negra como estratechia ta faborezer un cambeo y una critica d'as normas, y feré una chiqueta aprosimazión a cómo l'aragonés puet quitar treslau.

Por un regular, se gosan d'azeutar a libel cheneral as normas formals (1) y as normas no formals, y dentro d'istas zagueras, as normas morals (2) y as normas sozials (3).

1. Normas formals: son as que penden d'achens foranos (por un regular istituzions) t'a suya creyazión y t'a suya aplicazión. O exemplo tipico ye o d'as leis: feitas por achens foranos (poders lechislatibos), o suyo incumplimiento se soluziona con una pena por parti d'achens foranos (poder chudizials, coerzitibos...).

2. Normas morals: son as normas que uno aplica por conbizions personals. Por exemplo, fer una donazión, estar boluntario, ir lento con l'auto en una carretera con curbas cuan a o canto tiens una persona con ansias, u aduyar a una persona ziega a esnabesar a carrera en a que no se troba garra atra persona beyendo. O suyo incumplimiento troba como 'castigo' un cargo de conzienzia.

3. Normas sozials: son as normas que una colla pilla, pero que s'aplican de traza personal, sin plegar a 'istituzionalizar-se' por achens foranos, no como as normas formals. Por exemplo, ir bestiu por a carrera u lebar ropa negra t'ir t'un belorio u t'un funeral. O suyo incumplimiento troba como 'castigo' un refuse de l'aizión por parti d'a colla, que s'estendilla a trabiés d'o chafardeo, o que chenera una 'mala fama' que limita as fainas d'ixa persona en o esdebenidero.

Istos tipos de normas muitas begadas se solapan. Por exemplo, o feito de matar a un nino ye penalizau por lei, pero tamién ye un feito refusau en a soziedat en a que nos trobamos y a yo me pareix inazeutable. 

Atras begadas, una norma puet blincar d'una clasificazion enta atra: a norma formal meyebal (en bels puestos) de dar buen trato a foranos, se remató conbertindo en una norma sozial (por tanto, no reglada por leis), y finalmén en una norma moral asumida por beluns pero no por toz; a norma formal de biedar comportamientos omosexuals en a carrera mientras o franquismo pasó a estar una norma sozial, cada begada menos azeutada. A norma sozial (en una colla concreta de poblazión) de fumar marihuana, talmén plegue a estar en un esdebenidero reglada por lei, y por ixo mesmo pasar a fer parti d'una normatibizazión formal.

Tamién pueden dar-se casos de choque entre os esferens tipos de normas: a norma formal no gosa de dezir cosa tocán a ir espulleto por a carrera, a norma sozial lo refusa y a mía norma moral no, a menos mientras o berano (que ye cuan o feito d'ir bestiu no tiene sentiu).

Personalmén, considero muito importans as normas morals. Manimenos, estoi que as normas formals y sozials, encara que de cabo cuan son menester por bels motibos, han d'estar achiquidas en a suya importanzia, disparixendo si no son de tot menester. ¿Por qué he de lebar ropa ta ir por a carrera un mes d'agosto? ¿Por qué ziertas collas no azeutan as parellas omosexuals si no les fan mal? ¿Por qué si fumo un porro en o parque u foi una gambada con un can dózil suelto m'apiñoran?


A custión, ye que chustas u no, as normas, con o paso d'o tiempo, gosan d'estar interiorizadas en os esmos d'as personas, y un intento de cambeo de norma mal chestionau gosa de suposar un refuse por parti d'istas personas. ¿Cómo farorixer allora una critica d'as normas y a posibilidat d'o suyo cambeo? Estar tozolas gosa d'estar una mala estratechia: preboca o refuse psicolochico d'a persona a la que se quiere mirar de conbenzer y a cansera de qui luita contra u por unatra norma.

Una estratechia muito buena ye a umor
: redir-se d'a norma d'una traza amigable gosa de tener l'azeutazión d'a chen que l'asume ''por inerzia'', u bien de mesmo a chen que ye a fabor d'ixa norma. Por meter bels exemplos, as chanadas sobre Esperanza Aguirre han calau mesmo entre a chen que tiene estima a ixa muller; bels programas telebisibos aconsiguen estendillar un mensache sozial con ista estratechia; a ridiculizazión d'a chen omofoba ha aduyau muito a estendillar una imachen de normalidat ta ista colla; o Mobimiento 5 Estrelas d'Italia ha aconseguiu estar a terzera fuerza politica más importán d'iste estau a trabiés d'a umor, u o partiu politico The Best Party aconsiguió l'alcaldía de Reikiavik.

Contra más 'negra' siga a umor, o enriste contra normas 'masiau' establezidas ye más gran, bella cosa que ye menester porque a reflexión tocán a ista mena de normas ye muito escasa, y nunca no s'ha de dixar de reflexionar sobre una norma, por muito tribial y positiba que pueda parixer

Con tot y con ixo, cal parar cuenta: fer serbir a umor ta rematar con una norma y ficar-ie unatra puede estar una estratechia que, luen d'o refuse de normas que no son menester, s'emplegue ta continar con normas que no estar menester y/u ta biedar una reflexión d'as mesmas. En atras parolas, fer serbir a umor sin estar disposau a redir-se d'uno mesmo, ye una clara estratechia faszista.

Y tocán a l'aragonés, ¿qué?

Una d'as custións que afeuta a os fablans aragonés ye o poder d'a norma d'o español (mesmo entre neofablans conzienziaus). Se puet discutir si ista norma ye formal, sozial u moral. A mía bisión ye que ista norma ye formal, sozial y moral: Ye formal en tanto en cuanto as leis establexidas y os mecanismos d'aplicazión (amostranza, poders publicos...) biedan o suyo emplego; ye sozial en tanto en cuanto muitas begadas os fablans d'aragonés fan serbir o español en situazions diglosicas bien conoxidas; ye tamién moral cuan se demanda a chen aragonesofablán no conzienziada de fer serbir más a suya luenga y de luitar por ellla, y a suya respuesta ye que s'estiman más de que os suyos fillos charren anglés u franzés.
 
A umor tocán a la norma establezida (parlar español) ye allora una gran estratechia: ¡Vaya! ¡Resulta que ahora le da por ir de señorito y hablar en bonito españolito!

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A custión d'as normas en cheneral ye muito bien tratada en Explaining Norms (Brennan & co., Oxford, 2013). O millor que he leito en zagueras, s'ha conbertiu en tot un candaliello ta yo. 

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