Filipinas ye un país diverso, y encara que o catolicismo ye a relichión dominant -y no nomás una relichión sino tamién una forma de vida- atras relichions tamién son presents. Entre ellas, o islamismo, que suposa arredol d'o 10% de toda a población. En Mindanao iste porcentache puya asabelo, y en concreto en Zamboanga City se diz que arredol d'o 35% d'a población ye musulmana mientras que un 60% ye cristiana. Prou que dentro d'os cristianos y d'os musulmans bi ha esferents brencas. Y tanto en Zamboanga como en a resta de Filipinas tamién se tienen minorías d'atras relichions con firme presencia historica, como o taoismo, o budismo y o sikismo, sin ixuplidar a presencia y pervivencia de relichions prehispanicas y premusulmanas.
Si
pasamos a un ambito más etnico, en Zamboanga se tienen
badjaos -bayaos u bajaus en castellano-, asinas como
atras tribus y pueblos tamién ixamenaus por l'archipielago Sulu, como os Yakan, os Tuasug y os Samal, que bella vegada mesmo arrivan a
Malasia y Indonesia. Sobre as esferencias entre istos pueblos y qué
población ye más orichinaria d'a ciudat bi ha muito debat, y como
no soi experto ni tampoco no ye o mío obchetivo esclareixer-lo, no i
dentraré más. Nomás diré que en as cronicas historicas, se les
gosaba de decir chenericament moros en estar a más
grant parti musulmans, pero tamién bi'n ha que refirman as
relichions tradicionals previas u que s'han feito cristianos. D'atra
man, mesmo a mayoría musulmana preserva ritos y costumbres
d'antismás.
Antiparti de tot isto, prou que cal mencionar o mayoritario mestizache zamboanguenyo, con elementos espanyols y hispanoamericanos, y que o suyo elemento más vistero ye a luenga criolla, o chabacano -a isto adedicaré unatro post, probablement en o mío blog academico. Y prou que sí, en iste puzzle d'etnias, relichions y luengas no cal ixublidar a atros pueblos filipinos que i son y fan comunidatz, como visayas y tagalos. Por un regular, tanto zamboanguenyos como atros filipinos gosan d'estar cristianos, encara que no faltan musulmanes.
Sobre
luengas, antiparti d'o chabacano, se tienen as luengas propias
d'as tribus y pueblos d'a rechión -Tuasug, Sinama, Subanon-,
l'anglés y o tagalo como luengas nacionals y francas, l'arabe, y
atras luengas filipinas como o cebuano por migracions.
Introducida
a esparpallant diversidat d'a rechión -dentro d'unas isolas ya de
por sí diversas-, prencipiaré charrando una mica d'os badjaos,
uno d'os principals problemas d'o espanyols quan i yeran, y encara
uno d'os pueblos más rebeldes de Filipinas. Como dicié en o post
anterior, una chicota comunidat ye con as suyas embarcacions visteras
y tradicionals -vintas-
en o Paseo
del Mar de
Zamboanga. Son astí mientras o diya, demandando diners de malas
trazas a totz -y a yo, en estar l'onico turista forano, pos encara
más- y marchando de nueitz en as suyas vintas
t'o vico
de difueras an que viven -y aproveitando tanimientres ta pedir
diners de malas trazas a tot o mundo. Antiparti d'as vintas, tamién
son conoixius por os suyos rituals funerarios, o suyo nomadismo
maritimo y as suyas ropas antigas se troban en museus de tot o país.
Se les ha conoixiu historicament y encara se les conoix como os
chitanos
d'o mar,
y sin animo de cayer en ni alimentar estereotipos racistas, a relación
ye de fácil prener. Ista anyada son estaus famosos porque en
ells s'ha descubierto una adaptación chenetica ta bucear -a
primer vegada en o estar humano- y ye curioso que quan son en o Paseo
del Mar
a tradición ye que a chent chite monedas a l'augua ta que ells
buceyen, las busquen y las pillen.
O
sabado de maitins, dimpués de visitar o fuerte d'o Pilar, marché ta
Río Hondo y Mariqui, dos vicos con fama de problematicos y
pobres, de mayoría musulmana y que se troban difueras d'a ciudat en
una zona engaronada de marismas. Mientras o sitio a Zamboanga
en septiembre de 2013 por parti d'o Frent Moro de Liberación
Nacional istos vicos sufrioron asabelo, pos estioron a base
d'operacions d'o frent moro, os principals puestos enrestius por as
fuerzas armadas filipinas y población local estió emplegada
d'escudos humanos. S'espaldoron muitas casas en un vico ya de por sí
pobre.
Dimpués
de pasar o control militar con edificos an que os alambres d'espino
feban prexinar o que heba pasau astí, i dentré con una mica de
respeto, pero me trobé una chent amistosa, a la que no pareixeba
fer-le goyo que fese fotos y grabase, pero que malas que amagaba o
mobil me charraba y s'ufriba a amostrar-me o puesto de buen implaz.
En concreto, un sinyor viello me charró d'o mal que heba feito a
baralla de 2013, ideya que me repetiban tamién en atros puestos
d'a ciudat, pos muita chent heba emigrau, s'heban perdiu muitos
treballos y o turismo heba dispareixiu de tot. De feito, de cabo quan
mesmo me sentiba una asperanza ta ells y m'animaban a que charrase
bien d'a ciudat y a que trayese a os míos amigos, encara que de
vegada me deciban que parase cuenta y me demandaban si no me feba
miedo ir solenco por ixos puestos.
As
casas yeran puyadas con pilars de fusta -u as más modernas con
cimientos d'hormigón- sobre a marisma, y muitas se veyeban nuevas y
relativament buenas -a lo menos, millor que no as d'atras zonas
pobres ixamenadas por tot o estau. Os camins-puents que dibuixaban
carreras y callizos en altaria yeran relativament buenos y
aparentement nuevos, y me los arrecorrié mientras me se cruzaba
bella gallina, bella craba y bell nino sorprendiu y sonredindo -uno
d'ells con a chambreta cuatribarrada d'o Barcelona de fa bellas
anyadas. De cabo quan, bell solar con bella casa esboldregada y
tamién bellas obras fendo nuevas casas y edificios publicos, como un
poliesportivo. Chocaba porque asperaba trobar-me atra cosa, más
pobre -encara que pobre en yera. Dimpués m'enteré que bi ha un
fondo economico publico ta reviscolar toda ixa area.
Y ye chusto, no nomás porque se minchoron tot o problema, sino
tamién como compensación a la estigmatización que a comunidat
musulmana, a más perchudicada por tot iste problema, vive en
Filipinas.
Dimpués
de fer una gambada mientras bellas dos horetas por o puesto en salié,
no sin bell problema en o control militar pos no sabeban guaire bien
quálas yeran as mías intencions astí. Y a l'atrol diya pillé un
jeepney en o centro de ciudat ta marchar t'o lugar de Taluksangay,
an que se troba
a mezquita más antiga d'a redolada
y una d'as más antigas de Filipinas, feita en 1885. Ya nomás
puyar-me en ixe jeepney estió una experiencia, pos mientras meya
horeta a chent no dixaba de mirar-me fito-fito, sensanción que ya
heba teniu mientras tot o cabo de semana, pero astí encara muito más
descarau. Yo con o móbil fendo que no m'enteraba de cosa, pero
acollonau yera un rato y a punto de baixar-me y dixar-lo. A la fin,
l'aduyant d'o conductor y una sinyora me prencipioron a charrar y de
buen implaz me demandoron qué feba astí. Les comenté que yera de
turismo, intresau por a redolada en cheneral, muito por o chabacano y
que me fería goyo de veyer a mezquita. Ascape estioron muito amables
con yo, me charroron en chabacano y me dicioron do baixar-me. Tamién
m'animoron a que veyese tot o lugar y me comentoron que no tendría
garra problema en ixe puesto -se conoixeban totz- pero que parase
cuenta en cheneral, que no ye bien ir t'ixos puestos estando forano y
sin dengún conoixiu.
En
baixar-me facié bella foteta a la mezquita
por difueras, que pareixeba trancada. Y en o chardinet d'arredol un
hombre viello, escaixalau, encargau d'a mezquita y muito maho s'ufrió
a fer-me una visita por o templo, dixando-me entrar en todas as
partis, mesmo en o suyo fosal, y fer fotos por tot arreu. Yera una
mezquita muito gran, toda blanca con espacios diafanos, un poliu
minbar, y por difueras dos minaretes y una cupula, todas ellas royas.
Y en ixas que venió unatro hombre con una chambreta d'Archentina,
sobrino d'o mainate d'a mezquita y m'en explicó una mica más,
remarcando que yera una d'as mezquitas más antigas de toda Filipinas
y, o más sorprendent de tot, debant d'o suyo fillet me dio as
gracias por "atrever-me a visitar o puesto".
Vista
a mezquita, me facié una gambada por o lugar, baixo a mirada de tot
o mundo. Curiosament, tamién yera un lugar puyau en una marisma.
En a parti d'o puerto, polidas
vistas y ninos chugando
-bueno, ninos bi'n heba por totz os costaus, como de costumbre.
Tamién teneban una escuela polida con totz os cartels y murals en
chabacano -encara que no ye a luenga propia d'a comunidat- y as ninas
iban con ropas musulmanas verdes. Podié veyer a traviés d'a
finestra d'a escuela a una mayestra con una bara y charrando firme.
En as carreras, os tipicos guariches Sari-Sari
an que
venden una mica de tot o que ye menester en o diya a diya. En a
replaceta d'o lugar, asabelo de ninos chugando y chent en comunidat.
Tamién heban ficau flors polidas en esferents puestos y se veyeba a
chent ficada en l'augua pescando con rete: o lugar humilde teneba un
encanto. A l'hombre d'a mezquita l'heba dixau una mereixida propina y
a bells ninos en o puerto tamién -qué menos con os nulos turistas
que recibe ista humilde chent!-, pero dimpués en a plaza, a resta de
ninos, en saber que'n heba dixau, pretoron a demandar-me en una
situación incomoda que d'atra man se puet dar en qualsiquier puesto.
En ixas que l'hombre d'a chambreta d'Archentina paró cuenta y ascape
les carranyó, de vegada que me tornaba a dar as gracias por visitar
o puesto y m'animaba a charrar bien d'ells.
Vista
a mezquita y o lugar, torné ta Zamboanga curiosament en o mesmo
jeepney
que me levó. Agora ya no me se miraban tanto y a cosa yera más
comoda. O mesache, encara que una mica serioso, yera muito amable y
lo ascuité charrar en chabacano con yo y con muitos pasachers -atras
vegadas charraba en a suya luenga tribal que no sé quála de todas
en sería. En ixas, un chicot carranyo -amable- con una pasachera que
se'n queixaba d'a puyada d'o pre d'o pasahe.
En
resumen, istas dos experiencias estioron muito positivas y
productivas. A población musulmana estigmatizada ye a que más sufre
o conflicto en o sur de Filipinas y prou que no lo mereix. En
primeras tot o mundo en a ciudat, y ells encara más, te se miran
fito fito como turista en un mezclallo
de desconfitanza, sorpresa, asperanza y mesmo preocupación por tu.
Tampoco no son tan amigos d'as camaras como en a resta d'o país, lo
menos en primeras quan no te conoixen, pero, dentro d'o suyo
sufrimiento y d'una seriedat que se fa rara en o país -de no estar
que vaigas ta bellas zonas d'a montanya d'o norte d'o Luzón- son
muito amables, nobles y os suyos puestos tienen encanto.
Con as correspondients precaucions -como en totz os puestos- y
contradecindo as recomendacions de l'Ambaixada d'Espanya en
Filipinas, sin estar o millor puesto de Filipinas, recomiendo
a visita!
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