21.4.14

D'an surten as normas? D'a naturaleza 'achenzial' d'as instituzions normatibizaderas: la emos liada parda



Resumen: en iste post s'analiza a esferenzia d'as conbenzions y d'as prescrizions, as dos consideradas por un regular normas. S'esfende que todas ellas parten en l'inte inizial de boluntaz indibiduals, de deseyos u ocurrenzias de personas concretas. Asinas, as dos presentan una naturaleza muito parellana. A suya esferenzia ye en que as prescrizions naxen con una boluntat d'imposizión (por un regular a trabiés de poders instituzionalizaus u poders fuertes), mientras que as conbenzions naxen sin ixa boluntat, sino que s'estendilla por un prozeso inboluntario d'autentico ''poder popular''.

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Filosofos y soziologos (por un regular más conoxius como zientificos sozials), gosan de tener ambiestas muito esferens cuan ragonan tocán a ''as normas''. Asinas, os primers gosan d'identificar-las con conbenzions, y os segundos con prescrizions.

Cuan pensamos una norma como una prescrizión, gosamos de tener-la como un mandato esterno, ditau enta nusatros y que emos de cumplir si no queremos estar sanzionaus. Una lei, por exemplo, ye una norma. Indo t'o caso lingüistico, o ditau por una instituzión normatibizadera, como a RAE t'o español, ye una prescrizión. 
 Si no cumplimos a lei, bi ha uns poders chudizials y coerzitibos que s'encargan de pensar y aplicar o castigo correspondién; si no charramos como diz a RAE o español, seremos suspensos en a escuela, nos será más embolicau de trobar treballo y seremos consideraus incultos. 

Cuan pensamos una norma como una conbenzión, pensamos que ye bella cosa que surte de traza más natural dende os indibiduos y collas, no creyadas a esprés y sin a partizipazión de poders u achens esternos. O feito d'aber de lebar ropa negra en un funeral no parixe una cosa imposada dende garra lei y que toz azeutamos como siñal de rispeto y duelo. Indo t'o caso lingüistico, se tiene o caso de parolas orichinariamén bulgars que se fan populars y plegan mesmo a figurar en o dizionario d'a RAE sin que se tenese a boluntat d'imposar-las (parolas d'o caló, como caballo u curro, atras como lechera (Madrid), tozinera...).

Lochicamén, dende as conbenzions se pueden orichinar prescrizions (una posible lei que obligue a leba ropa negra en os funerals, u de traza más tanchible, o reconoximiento y dimpués imposizión por parti d'a RAE de parolas que en primeras yeran consideradas bulgars pero que s'han estendillau), y dende as prescrizions se pueden creyar conbenzions (en primeras, os dreitos d'os omosexuals continan beyendo-se mal en muitos puestos a penar d'a suya legalizazión, pero con o paso d'o tiempo cada begada son más as collas y estratos que los asumen como conbenzión sin más gran problema; unatro exemplo ye o d'a esclabitut). Con tot y con ixo, parixe claro que se tratan de cosas esferens: as prescrizions son esternas y surten d'unas pocas personas, que grazias a una gran poder, las estendilla; mientras que as conbenzions son asumidas sin poders esternos, y s'estendillan y asumen de traza natural. As prescrizions ''s'imposan dende alto'', mientras que as conbenzions ''surten dende abaxo''.

En iste post esfiendo que as esferenzias de fundo reyalmén son bien poquetas, a trabiés d'una postura ''achenzialista'', en a que ye a persona particlar por debán de tot o motor d'o prozeso de creyazión d'a norma

Pensando en as prescrizions, y en concreto en o caso lingüistico, parixe claro que unas pocas personas -una elite- son as que deziden qué parolas se reconoxen y cuálas no, y ye muito probable que a ideya inizial de reconoxer u creyar una salga de beluna d'ellas en concreto. Asinas por exemplo, en o caso d'a parola ordenador, o suyo emplego estió establiu por a RAE y s'ha cheneralizau en o estau español, a penar de que en ispanoamerica y en o dominio anglés trunfa as soluzions d'o etimo computare (computador, computadora, computer). Si esforigamos en a istoria, trobamos que inizialmén ordinateur estió feita serbir en o franzés grazias a una campaña comerzial en Francia d'IBM, a penar de que por a suya etimolochía ye ''maquina que nimbía ordens'' (feito por o que en 1984 os academicos franzeses reconoxioron o suyo mal emplego, encara que ya popular).  
Tanto si nos zentramos en o caso español como si lo femos en o caso franzés, unas pocas personas (con a probable ideya inizial de nomás una d'ellas) aconsiguen estendillar una palabra grazias a una poder (cultural-inteleutal) u a una poder economica-comerzial, aconseguindo instituzionalizar-la. Dito siga de paso, que en a nueba edizión que se ye parando d'o dizionario, a RAE parixe querer estendillar a parola computadora, a penar de que ordinador ya ye popularizau, o cualo no dixa d'estar una nueba prescrizión imposada.

Pensando en as conbenzions, y atra begada en o caso lingüistico, parixen que istas no surten y s'estendillan dende o indibidual sino que lo fan dende a demba sozial. Asinas, parixe que una esprisión como ''la he liado parda'' no surte d'una persona u colla concreta, sino que ye sozial y resulta más ''natural'' (millor dito, no imposada). Con tot y con ixo, a istoria de cómo ista esprisión s'ha estendillau no nos diz o mesmo: una zagala con farchas de drogodependién fa uns esperimentos con sustanzias quimicas periglosas en a piszina d'a suya comunidat y intosica a buena cosa d'os bezins, y sale en telebisión dezindo ''la he liao parda'' (beiga-se o bideo d'alto), esprisión cuasi desconoxida t'a resta d'a poblazión castellanofablán pero que ella conoxeba (ella y nomás ella y bellas collas d'amigos amanadas). Con tot y con ixo, a esprisión fa grazia, y ascape sale en buena cosa de zapings, en youtube pilla una ripa de bisitas y os forocochers la fan serbir a embute, tal que en pocas semanas se fa popular y sustituye a o dica allora popular ''he metido la pata'', dica os nuestros diyas. Os exemplos son numerosos: calimocho (d'as embotadas de dos zagals que lo bebaban asabelo), curro y caballo (d'o caló), asinas-asinas.
Atra begada, collas chicotas de chen (con a probable purna de nomás una d'ellas) aconsiguen estendillar parolas, y mesmo as instituzions normatibizaderas plegan a reconoxer-las debán d'o suyo poder. A esferenzia istorica talmén siga que con as nuebas trazas de comunicazión (retes sozials, foros ziberneticos, etc.) iste prozeso, que antis tardaba sieglos, agora se fa en pocos años, fendo más curtas as esferenzias entre os poders d'as elites y os poders sozials.

A esferenzia entre conbenzión y prescrizión no ye que una siga más u menos sozial y siga más u menos natural que no l'atra. As dos prenzipian d'inbenzions indibiduals que en primeras no fan serbir que collas chicotas. A berdadera esferenzia ye que as prescrizions s'estendillan a esprés, que esiste por parti de que las creya una boluntat de que sigan feitas serbir por toda a comunidat, y ta ixo se gosan se fan serbir uns poders fuertes, por un regular ya instituzionalizaus, mientras que as conbenzions no naxen con ixe intrés d'estendillar-se, sino que a suya difusión ye popular (en o sentiu d'a suya etimolochía) y inboluntaria. As prescrizions s'estendillan por poders reglaus (instituzions, poders economicos, etc.), amagan una boluntat de poder, y as conbenzions lo fan por poders populars (comunicazions sozials, retes sozials, etc.), sin tener ixa boluntat de poder.

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Brennan, G., Eriksson, L., Goodin, R. E., & Southwood, N. (2013). Explaining Norms. Oxford University Press.

Conte, R. & Castelfranchi, C. (1999). From conventions to prescriptions. Towards an integrated view of norms. Articial Intelligence and Law (7), 323-340. 

Milkowski, M. (2013). On the social nature of linguistic prescriptions. Psychology of Language and Communication (17.2), 175-187.

9.4.14

Normas y umor negra (y a suya aplicazión a l'aragonés)




Resumen: A nuestra bida ye plena de normas. Con tot y con ixo, encara que toz tenemos una ideya de qué ye una norma, a suya definizión prezisa ye un tema d'intenso debat filosofico. A suya clasificazión, y os criterios ta determinar-la, ye atro debat asabelo d'intresán. En iste post no quiero entrar en temas masiau teunicos, y nomás esposaré de traza muito superfizial una clasificazión cheneral d'as normas, charraré d'a umor negra como estratechia ta faborezer un cambeo y una critica d'as normas, y feré una chiqueta aprosimazión a cómo l'aragonés puet quitar treslau.

Por un regular, se gosan d'azeutar a libel cheneral as normas formals (1) y as normas no formals, y dentro d'istas zagueras, as normas morals (2) y as normas sozials (3).

1. Normas formals: son as que penden d'achens foranos (por un regular istituzions) t'a suya creyazión y t'a suya aplicazión. O exemplo tipico ye o d'as leis: feitas por achens foranos (poders lechislatibos), o suyo incumplimiento se soluziona con una pena por parti d'achens foranos (poder chudizials, coerzitibos...).

2. Normas morals: son as normas que uno aplica por conbizions personals. Por exemplo, fer una donazión, estar boluntario, ir lento con l'auto en una carretera con curbas cuan a o canto tiens una persona con ansias, u aduyar a una persona ziega a esnabesar a carrera en a que no se troba garra atra persona beyendo. O suyo incumplimiento troba como 'castigo' un cargo de conzienzia.

3. Normas sozials: son as normas que una colla pilla, pero que s'aplican de traza personal, sin plegar a 'istituzionalizar-se' por achens foranos, no como as normas formals. Por exemplo, ir bestiu por a carrera u lebar ropa negra t'ir t'un belorio u t'un funeral. O suyo incumplimiento troba como 'castigo' un refuse de l'aizión por parti d'a colla, que s'estendilla a trabiés d'o chafardeo, o que chenera una 'mala fama' que limita as fainas d'ixa persona en o esdebenidero.

Istos tipos de normas muitas begadas se solapan. Por exemplo, o feito de matar a un nino ye penalizau por lei, pero tamién ye un feito refusau en a soziedat en a que nos trobamos y a yo me pareix inazeutable. 

Atras begadas, una norma puet blincar d'una clasificazion enta atra: a norma formal meyebal (en bels puestos) de dar buen trato a foranos, se remató conbertindo en una norma sozial (por tanto, no reglada por leis), y finalmén en una norma moral asumida por beluns pero no por toz; a norma formal de biedar comportamientos omosexuals en a carrera mientras o franquismo pasó a estar una norma sozial, cada begada menos azeutada. A norma sozial (en una colla concreta de poblazión) de fumar marihuana, talmén plegue a estar en un esdebenidero reglada por lei, y por ixo mesmo pasar a fer parti d'una normatibizazión formal.

Tamién pueden dar-se casos de choque entre os esferens tipos de normas: a norma formal no gosa de dezir cosa tocán a ir espulleto por a carrera, a norma sozial lo refusa y a mía norma moral no, a menos mientras o berano (que ye cuan o feito d'ir bestiu no tiene sentiu).

Personalmén, considero muito importans as normas morals. Manimenos, estoi que as normas formals y sozials, encara que de cabo cuan son menester por bels motibos, han d'estar achiquidas en a suya importanzia, disparixendo si no son de tot menester. ¿Por qué he de lebar ropa ta ir por a carrera un mes d'agosto? ¿Por qué ziertas collas no azeutan as parellas omosexuals si no les fan mal? ¿Por qué si fumo un porro en o parque u foi una gambada con un can dózil suelto m'apiñoran?


A custión, ye que chustas u no, as normas, con o paso d'o tiempo, gosan d'estar interiorizadas en os esmos d'as personas, y un intento de cambeo de norma mal chestionau gosa de suposar un refuse por parti d'istas personas. ¿Cómo farorixer allora una critica d'as normas y a posibilidat d'o suyo cambeo? Estar tozolas gosa d'estar una mala estratechia: preboca o refuse psicolochico d'a persona a la que se quiere mirar de conbenzer y a cansera de qui luita contra u por unatra norma.

Una estratechia muito buena ye a umor
: redir-se d'a norma d'una traza amigable gosa de tener l'azeutazión d'a chen que l'asume ''por inerzia'', u bien de mesmo a chen que ye a fabor d'ixa norma. Por meter bels exemplos, as chanadas sobre Esperanza Aguirre han calau mesmo entre a chen que tiene estima a ixa muller; bels programas telebisibos aconsiguen estendillar un mensache sozial con ista estratechia; a ridiculizazión d'a chen omofoba ha aduyau muito a estendillar una imachen de normalidat ta ista colla; o Mobimiento 5 Estrelas d'Italia ha aconseguiu estar a terzera fuerza politica más importán d'iste estau a trabiés d'a umor, u o partiu politico The Best Party aconsiguió l'alcaldía de Reikiavik.

Contra más 'negra' siga a umor, o enriste contra normas 'masiau' establezidas ye más gran, bella cosa que ye menester porque a reflexión tocán a ista mena de normas ye muito escasa, y nunca no s'ha de dixar de reflexionar sobre una norma, por muito tribial y positiba que pueda parixer

Con tot y con ixo, cal parar cuenta: fer serbir a umor ta rematar con una norma y ficar-ie unatra puede estar una estratechia que, luen d'o refuse de normas que no son menester, s'emplegue ta continar con normas que no estar menester y/u ta biedar una reflexión d'as mesmas. En atras parolas, fer serbir a umor sin estar disposau a redir-se d'uno mesmo, ye una clara estratechia faszista.

Y tocán a l'aragonés, ¿qué?

Una d'as custións que afeuta a os fablans aragonés ye o poder d'a norma d'o español (mesmo entre neofablans conzienziaus). Se puet discutir si ista norma ye formal, sozial u moral. A mía bisión ye que ista norma ye formal, sozial y moral: Ye formal en tanto en cuanto as leis establexidas y os mecanismos d'aplicazión (amostranza, poders publicos...) biedan o suyo emplego; ye sozial en tanto en cuanto muitas begadas os fablans d'aragonés fan serbir o español en situazions diglosicas bien conoxidas; ye tamién moral cuan se demanda a chen aragonesofablán no conzienziada de fer serbir más a suya luenga y de luitar por ellla, y a suya respuesta ye que s'estiman más de que os suyos fillos charren anglés u franzés.
 
A umor tocán a la norma establezida (parlar español) ye allora una gran estratechia: ¡Vaya! ¡Resulta que ahora le da por ir de señorito y hablar en bonito españolito!

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A custión d'as normas en cheneral ye muito bien tratada en Explaining Norms (Brennan & co., Oxford, 2013). O millor que he leito en zagueras, s'ha conbertiu en tot un candaliello ta yo.