3.5.19

Crucifixions de San Fernando: devoción, sangre, delera, fuixina y pantomima


Ista anyada sí que no me podeba perder un d'os espectaclos más conoixius de Filipinas en tot o mundo: as famosas crucifixions humanas que se fan en bells vicos de San Fernando,
localidat de Pampanga, no guaire luent de Manila. Asinas, o chueus santo Willy y servidor pillemos un avión dende Batanes dica l'aeropuerto de Clark, en o norte de Luzón y prou cerqueta d'o puesto d'as crucifixions. Tot y que yera cerqueta, encara nos costó d'arrivar-ie ta l'hotel que tenébanos, pos en chueus santo poca chent treballa y os transportes yeran radius. 

En arrivar-ie, pasando antis por Angeles y un centro comercial, nos trobemos quasi en metat d'una carretera viella desertica sin garra cosa a fer en a redolada, fueras d'un Jollibee y un local d'intercambio de parellas. Malament pintaba y encara que nos pensemos de marchar ta Angeles de nueitz, an que bi ha millor ambient y borina, a la fin nos quedemos fendo bieras en o patio de l'hotel, parando cuenta que a más grant parti d'os huéspetz ixe diya yeran occidentals que feban nueit ta veyer tamién o espectaclo de l'atrol diya. 

Y asinas, a l'atrol diya nos ne puyemos luego baixo recomendación d'a chent de l'hotel, que yera prou amable. Tot y que yera luego, a ixo d'as ueito ya feba calorina y feba presachiar un diya de fura fuixina. A muller de l'hotel tamién nos recomendó que levásenos ropas que no nos importase que s'emporcasen de sangre! Si me'n taco, pos feremos la d'aquell, pero me pareixeba una mica desacherada. Pillemos un jeepney y en 10 minutos arrivemos en o vico de Santa Lucía, un d'os quatre an que tot o espectaclo se desenrolla. En reyalidat, istos quatre vicos -Santa Lucía, San Nicolás, San Juan y San Pedro Cutud- fan muga, y china chana a piet los arrecorriemos totz mientras veyébanos o espectaclo y mirábanos de colar-nos en as uembras y mosqueras ta fuyir d'a fuixina.

Por o camín, nos trobemos con penitents que se fustigaban as esquenas con fustas feitas de canyimo de bambú. Lo feban tobo, pero china chana dimpués de muitos golpetez s'espelletaban y sangraban, como si les hesen tintau as esquenas de pintura roya. De cabo quan, se chitaban por tierra cara t'abaixo y dixaban que atros los azotasen, por un regular ninos. Os fustigadors gosaban de portar-se y no les daban duro, encara que de cabo quan bell nino rebordenco buens fustaz y buens lapos les foteban. En istos casos, l'hombre poco duraba por tierra y ascape se meteba en piet y hopaba. No veyé mullers penitents -encara que se diz que bi'n ha- y sí que de cabo quan veyé bell zagal preadolescent -diría que nino- fustigando-se. Prous d'os penitents zorrupaban bien de biera, se meteban capins y beluno mesmo t'ufriba azotar-lo: yo estié tentau pero a la fin me controlé. En as ilesias, s'en achuntaban más mesmo fendo procesions, y tamién bi heba chent que portaba as cruces, pero por un regular istos no yeran azotaus y o suyo treballo no pareixeba guaire duro. Y sí, quan os penitents feban pender as suyas fustas de bambú fotendo-se en a esquena, bella chisleta d'a suya sangre te podeba chapurnar.

En iste ambient semifestivo s'ixulufraba l'aroma a sangre, se veyeban buena cosa de ninos y
mullers chovens asistindo a o espectaclo de traza quasi festiva, fendo bien de fotos con os suyos smartphones. De cabo quan, bell turista con a suya camara sobrebuena destacaba en l'ambient, más encara si se tractaba de bella persona roya de uellos azulos. Pero luent de desnaturalizar o espectaclo, quasi diría que l'aportaba a suya sapia, chunto con bell caballo que os locals emplegaban ta carriar mercancías u bells policías que en cuentas de carranyar-te por zorrupar biera en a carrera, t'animaban a ello. Sobre o turismo, ye cierto que bi heba turistas y mesmo bell autobús fletau ta l'evento, pero me'n asperaba muito más: no se puet decir que siga una atracción turistica, y como diré en as conclusions, tampoco no lo mereix. 

China chana, experimentando iste ambient -servidor d'una traza más antropolochica y morbosa, mientras que Willy estoi que una mica más canso-  marchemos a piet t'o puesto central d'ista celebración que en a luenga pampanga se diz maleldo: o pueyo an que se fan as famosas crucifixions que se veyen en telediarios de meyo mundo. En reyalidat, crucifixions se'n fan en os quatre vicos antis ditos, pero a primera crucifixión se fació en ixa mesma coma en 1962, a de Artemio Anoza. D'ixas trazas ell, igual que os crucificaus hue, quieren purgar os suyos pecaus.

Si a ulor d'o evento ye a sangre, a sensación ye a de fuixina. Calorina insoportable que te feba eslampar d'o sol, más en ixa coma sin mica uembra dillá d'os toldos an que centenars de personas miraban de ficar-se. Y la que no podeba, levaba un batiauguas que le feba uembra pero de vegada embolicaba a visión. Nusatros arrivemos a las 11 y as crucifixions prencipiaban a las 2, con que no sabébanos si quedar-nos-ie u no. Pero en ixas que quité treslau d'o carnet d'a ambaixada y solicité con ell o pase t'a zona de prensa, a piet d'as cruces y muito más comoda. Y coló, tanto ta Willy como ta servidor. Y chustó astí nos trobemos con Sandra y Alejandro, una parella cubanozaragozana que salió en Aragoneses por el Mundo y que treballan ta EFE. Charrín charrán, en a uembra y pillando de cabo quan bella biera chunto con unatro mesache de Castellón, pos pasemos bien ixe tiempo y nos quedemos a la primera crucifixión.  

Una caravana teyatralizada i veniba. Con os vocers bien mesos ta que totz ascuitasen o teyatret, a virchen plorando y un dron d'a organización grabando tot a poquetz metros d'as cruces -l'onico dron con dreito a volar y grabar. Caballos cerenyos y bien cudiaus, filipinos vestius de romanos, tres cruces aprestadas y a prensa mirando de pillar o millor puesto t'as fotos y t'os videos, mesmo mandando bochar y cambiar de posición a os actors ta poder pillar as millors fotos. Asinas un buen rato dica que a la fin baixan as tres cruces y prencipia la marcha... si ye que se le puet decir asinas. Ta prencipiar, os companyers de Chesús, Chestas y Dimas, no estioron clavaus, nomás Chesús. Y entre a calor, o teyatro fulero y a mala visión, pos no se'n veyeba cosa, nomás s'ascuitaba bell chilo d'a persona clavada. O mío morbo y goyo muertos... y tres horas quasi malfurriadas si no fuese por os nuestros companyers. Y nusatros yéranos en buen puesto, que o común d'a chent yera suportando fuixina y agobio, y bellas personas mesmo s'esganoron. 

En ixas que l'operario d'a gruba s'esgana, con asabelo de chent debaixo d'a gruba fuyindo baixo risque d'estar esclafada. Nusatros veyendo a situación a bells cinco metros y yo pensando-me que por fin veyeríanos bella cosa d'acción, pero no, no pasó cosa más. Fueras de que tot o mundo yera mirando-se a gruba y pasando d'o crucificau, que de cabo quan dixaba de ploramiquiar y chilar ta mirar-se qué yera pasando, y dimpués tornaba a chemecar, quasi como demandando atención en os diez minutetz de gloria que sería colgau. Sin dubda, o más gracioso y o millor d'un espectaclo que calificaría como pantomima, encara que de seguras que si me clavasen a yo, no le diría asinas. 

Vista a primera crucifixión, se'n ferían más mientras tres u quatre horas, pero Willy y yo tenébanos prou y nos despidiemos de Alejandro y Sandra, ta concarar o camín enta Pangasinan, an que nos asperarían tres diyas de placha, guargas y mesmo una espelunga acuatica. Cal decir que istas famosas crucifixions de San Fernando no son bien vistas por buena parti d'a sociedat filipina, tampoco no son bien consideradas por o Vaticano y que no rematan de vender-se como reclamo turistico. Quan charro con filipinos sobre ellas, a suya visión ye parellana a la que un choven medio espanyol tien d'as corridas de toros: a os foranos les choca y clama, pero ta muitos de nusatros ye un espectaclo arcaico y cruel que cal que dispareixca. Me quedo con que me trobé un ambient más festivo y menos devoto d'o que asperaba y que ye muito más intresant veyer a os penitents azotando-se que no as crucifixions en sí. No m'arrepiendo d'ir-ie y como experiencia la considero intresant, pos ye una manifestación de cultura popular, espotánea y autentica, luent d'a cultura elitista a la que somos feitos en os países occidentals, pero no ye un must y tampoco no repitiría, menos con a fuixina que'n i fa. 

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