12.9.18

Ent'os fosals historicos de Manila: Paco y La Loma


Una d'as cosas que me fa goyo de visitar en os suyos puestos son os fosals. Dende chicotz m'han trucau y más dende que un buen profesor d'antropolochía, Gaspar Mairal, nos charró en a carrera de cómo o mundo d'os muertos refleixa o mundo d'os vivos (urbanismo, clases socials, mesmo formas de vida, asinas asinas). Antimás, son espacios de tranquilidat y reflexión, precisament lo que siempre digo que se troba a faltar en Manila. Ya heba visitau o fosal nuevo de Makati y o fosal-monumento d'os sorches muertos en a Segunda Guerra Mundial en Bonifacio, pero nunca no heba visitau os dos fosals más antigos d'a ciudat, Paco y La Loma, totz os dos de puenda espanyola. 

O primer que visité fa una semana estió o fosal de Paco, inaugurau en 1822 y historicament dito Cementerio General de Dilao, y la sorpresa estió asabelo de polida. Uno d'os fosals más polius que mai en he vistos, con una estructura de dos muros fendo roldes concentricos de piedra d'una altaria de 5 a 10 metros en do yeran os nichos, y en o centro, un chardinet bien apanyau con a correspondient ilesia cupulada, en do son apedecaus os bispes y os gubernadors. A más gran parti d'as fuesas en castellano, y entre os dos muros y en o centro collas de mesaches y adolescents fendo coreografías y cantando, pero tot dentro d'un orden relaixant. O circlo externo ye en restauración gracias a la Escuela Taller de Manila, pero encara asinas se puet disfrutar d'o puesto, que, dito siga de paso, ye a plego de casa mía.

En bells ranconetz, monumentos y remeranzas a personas ilustres apedecadas astí, como José Rizal, que i estió mientras bells anyos dica que os suyos repuis estioron carriaus t'o parque de Luneta. En o centro, como ya he dito, a ilesieta cupulada con as fuesas d'os mainates en puenda colonial. Mientras disfrutada d'ista gambada, m'acordaba cómo en antropolochía charrábanos y analizábanos cómo heban cambiau os fosals: de grans planos en eras apedecando a la chent por tierra antismás y encara en bells lugars, a fosals que creixen en altaria en haber de concentrar más chent en menos espacio y an que s'aprecian millor as esferents clases socials (mausoleos, nichos en parete, nichos en tierra, fosas comuns). Aquí, mesmo estando un cementerio viello, os nichos creixeban en altaria -estoi que bells 5 por columna-  pero fendo un muro en forma de circlo: si cosa ha de refleixar iste fosal, ye l'urbanismo de Intramuros y d'una Manila militar y mesmo feudal en o sieglo XIX, con os suyos muros custodiando a las autoridatz relichiosas, militars y civils en bell meyo.

Visto iste fosal, a l'atrol diya marché t'o cementerio de La Loma (tamién dito cementerio de Binondo u de Manila Norte), con dura fuixina. Iste cementerio tiene tres partis: a parti cristiana nueva, a parti chinenca y a parti historica u La Loma propiamient dita. Ista
zaguera, data d'o 1884, y estió o fosal reservau a o pueblo mientras a puenda colonial. A diya de hue, encara s'entierra a chent astí. Me i colé, pos no permiten chent que simplement quiera fer-ie una gambada. En ista parti me trobé un fosal pareixiu a lo de Makati y a lo común en Filipinas -una mica descudiau y con bella persona escosando u treballando bella fuesa- pero más tranquilo, en no haber botiguetas, ni ninos ni tricycles. Como curiosidat, bi trobé fuesas en castellano dica a decada d'os 70 y diría que yeran mayoría dica os 50.

Vista la parti viella d'o fosal marché t'a parti china. Quasi todas as suyas puertas yeran trancadas, por o que me pensé que o fosal chinenco sería trancau. Pero chusto quan iba ent'o fosal historico ixuplidando ya o chinenco, me trobé con una d'as suyas puertas ubiertas y bi dentré. Me trobé con un fosal feito de mausoleus: quasi no bi heba fuesas por tierra u nichos en parete. Istos mausoleos yeran más grans que as casas filipinas, y muitos d'ellos yeran cubiertos de marbre. No sé por qué, pero me da que a comunidat chinenca ye una comunidat con diners: ixa ye a fama que levan y o suyo fosal responde a ixa fama. Con tot y con ixo, o estilo en fer istos mausoleus por un regular ye fulero. 

Esparricaus por o fosal, monumentos a las principals personalidatz chinas d'a historia de Manila, y en una cantonada, bells quatre u cinco edificios bien pinchos: templos chinos u edificios que conmemoran a muerte de personas relevants d'a comunidat chinenca en esferents episodios d'a historia de Manila, como a Segunda Guerra Mundial. O control ta dentrar en o fosal chinenco yera menor, encara que bi heba sinyals de 'vedau de grabar' y 'vedau de fer practicas de motos y autos'. Curioso, y más quan en salir me trobé a un mesache aprendendo a montar en moto en un cantón d'o fosal. Sobre lo de grabar, estoi que sería ta privar a los chovens de fer peliculetas u coreografías en o fosal.

Ya ta rematar enfilé t'a parti nueva d'o fosal y me trobé con un fosal filipino moderno más: una mica puerco, mesmo con botiguetas en a carrera ta mercar virolla u bebidas, bell tricycle, ninos chugando en os suyos callizos y con bella casa de chent que i viviba, por un regular sepulturers, personas que escoscan as fuesas u que treballan o marbre. Yera curioso veyer cómo en metat d'iste ambient se trobaban as fuesas y monumentos de personas muito relevants en Filipinas, más que más expresidents. Visité o Panteón de los Veteranos de la Revolución, do chacen beluns d'os militars más importants en a luita contra os espanyols, y que probablement ye o monumento más antigo y vistero d'o fosal nuevo, y dimpués en hopé, canso perro de tanta gambada y por a fuxina. En tornar, me trobé en a salida con un monumento a os 24 scouts filipinos que fenecioron en un accident d'avión quan marchaban t'una trobada en Grecia en 1963.

Feitas las gambadas de fosals historicos de Manila, me quedo más que más con o fosal de Paco: repoliu, intimo, tranquilo, a plego de casa mía, a o canto d'o Casino Español de Manila -do chentar buena comida a buen pre- y con una arquitectura que da muito que pensar. No descarto rechirar una mica más en iste zaguer sentiu y mesmo publicar bella cosa!


No hay comentarios.: