18.7.19

Enta Catanduanes: una isola con muito potencial


Rematau de veyer Caramoan, decidié continar a marcha en a cercana isola de Catanduanes, a la que se podeba plegar si se pillaba un barquet a las 11:30 d'o maitín. Asinas que dimpués de desayunar-me, duchar-me y ateclar-me una mica, pillé un tricycle que me dixaría en o puerto. Plegau en o puerto de San Andrés de Catanduanes, pillé un tricycle compartiu ta marchar ta Virac, a principal localidat d'a isla, que mesmo tien un aeropuerto con vuelos ta Manila. En o tricycle estié con una colla de mesachas, mayestras en o lugar de Caramoan, que bi iban a prener bellas clases y bells examens d'o máster que yeran cursando en a universidat de Catanduanes. En primeras ellas yeran timidetas y yo canso, pero a la fin charremos y nos lo pasemos prou bien entre risas. Mesmo me'n quereban enreligar con una! 

Por o camín entre o puerto de San Andrés y Virac, a'l costau d'a carretera pero ya mesa en una selva, se troba a espelunga de Luyang, famosa en toda a isla. As mesachas quereban fer-la y yo en primeras dandaliaba porque quereba arrivar antis con antis en l'aloix, pero entre que yeran mahas y que teneba sinyalada ixa espelunga a veyer belún d'ixos diyas, pos m'animé y la faciemos. En reyalidat, a espelunga yera presta t'o turismo, esplanicada y con recholas y mesmo un puentet en os tramos más envolicaus. Con tot y con ixo, as recholas teneban guano mezclau con augua fendo un bardo que esbarizaba asabelo y caleba parar cuenta. A espelunga yera ampla y arrecorrer-la encara nos costaría bells 20-30 minutos, teneba dos bocas, pero quan arrivemos a la salida, o guida que pillemos nos dició que caleba tornar por do yéranos dentraus, pos l'atra boca conduciba a selva preta. En una d'as cambras principals, alto d'os nuestros tozuelos tenébanos una boira de moriciegos prou grants y que no volaban a guaire distancia de nusatros. En he esnavesadas prous, pero ixa ye a que más impresión m'ha feito dica agora. En salir-ne, paremos cuenta que alto d'a boca principal bi heba una serpient recinglada con una radiz que feba cerina. Como curiosidat, fa poco se trobó en un documento historico que a espelunga yera estada cubillar t'a población local en beluna d'as enrestidas d'os moros en o sieglo XVIII, que mesmo le pretoron fuego en a suya dentrada y en a suya salida. Ista referencia se troba en dos plaquetas en dentrar-ie, una t'a versión en anglés y l'atra t'a versión en castellano. 

Vista a espelunga y con amigable conversación, pleguemos en Virac an que me despidié d'as mías nuevas amigas, nos diemos os facebooks, chenté en un Jollibee -yera aflixiu dimpués d'haber-me desayunau nomás una salada de fruitas y café- y miré un transporte ent'a placha de Puraran, an que teneba l'aloix. O transporte miró d'escular-me y mesmo me carranyé -cosa rara en yo en istas tierras. A la fin lo mandé a escaparrar y, ya en a placha, facié o check-in, me fiqué en l'augua, alparcié a redolada y cené en l'aloix una hamburguesa que yera sobrebuena. A placha no yera guaire grant pero teneba un paisache de cocoters y monts repolius, teneba partis más rocosas y atras d'arena de coral y auguas turquesas, no yera mica masificada pero teneba tres u quatro guariches bien apanyaus con todas as comodidatz, yera puesto de surf y encara que ixos diyas no bi heba olas, sí que bi heba bella colleta de turistas occidentals pasando-se-lo bien de buen rollo. A la finitiva, un puesto repoliu y desconoixiu, sobrebueno ta relaixar-se pero con comodidatz y con bell bareto an que chentar bien y fer-se una biera u bell ron en buen ambient. Antimás, me facié amigo d'o can de l'hostal, un cadiello de quatre meses dito Han.

Dimpués de ficar-me en l'augua y cenar-me l'hamburguesa marché t'o leito an que m'asperaba una mala nueit. Cagaleras, dulors en os budiellos y más que más firme dulor en l'estomaco, que teneba inflamau. Me costó dormir y nomás l'aconsiguié mientras 4 horetas. A l'atrol diya, en puyar-me quité as pocas enerchías que teneba ta marchar t'o guariche-farmacia d'o lugarichón an que me dioron quatre pildoretas, que por a poca experiencia y as dubdas d'a dependienta, no sabeba si encertaría u me daría anticonceptivas, pero por fortuna encertó. 

Me recuperé una mica y le demandé a la moto que me levó t'a farmacia que m'acerca-se a un d'os puestos más conoixius d'a isola, o mirador de Binurong, pensando-me que no sería díficil de plegar-ie. Unatra vegada, yera entivocau: dimpués de bosar a correspondient tasa d'entrada y o guida, iste me levó por una selva tropical que s'iba fendo más y más folluda, con una fuixina ruixient y una humedat infernal, mientras yo yera tot feble. O guida me deciba de contino que no quedaba cosa ta plegar-ie, pero encara nos ne costaría bells 45 minutos. D'haber-lo sabiu... O caso ye que arrivemos a la fin t'o mirador, un prau alto de clamors rocosas, paisache parellano a o cantabrico -aquí le deciban parellano a Batanes- que t'un europeu talment no diga guaire en tener-ne asabelos en casa, pero que a os filipinos les encanta. As rocas negras s'alternaban con as blancas y baixo de tot, auguas de culor turquesa. O puesto yera repoliu, y mesmo que yera chaquiento lo disfruté. Ixo sí, varias vegadas habié d'aturar en uembras porque o cuerpo no me daba. 

Dimpués de visto o mirador, marché ta Puraran an que chenté tranquilament, bebié muita augua, me facié bella pildoreta más y me descansé. Como encara yera luego y bi heba unas guargas ditas Sowa cerqueta, le demandé a un mototaxista que chusto yera rematau de chentar si m'i podeba levar. Y atra vegada que bien baixo de enerchía y chaquiento foi a inocentada... Resulta que arrivar-ie en a moto yera asabe-lo de envolicau, pos o camín yera una pisteta de piedra y graba an que de cabo quan mesmo caleba baixar-se-ne. Y en plegar-ie, te da a bienvenida unatra pista por metat d'a selva tropical bochornosa y agobiant. Antis de pretar a caminar le dicié a o buen hombre que no la fería, que tornaba ta l'hostal, que lo sentiba muito y prou que le bosaría tot o que caleba bosar-le. Pero l'hombre me dició que o camín yera curto y que no feba burro falso. Me convenció y le facié caso... y unatra vegada, me cagué -quasi literalment- en tot. O camín yera duro, de bells 45 minutos, costerudo y de cabo quan mesmo caleba arrepinchar-se. Yo iba fendo garras d'onso... Yera baldau no, muerto. Pero  bueno, i plegué y a verdat ye que as cascadas con as guargas, en un d'os puestos más innacesibles en os que soi estau, yeran repolidas, y ficar-me en a fresca augua m'aduyó a reviscolar. Tornar-ie estió igual d'envolicau, pero alto yera un campensino bien maho con o que nos descansemos, tot cusiraus por o suyo repoliu carabao. L'humilde hombre, que m'i levó, m'en trayó, me fació de guida, de fotografo y que yera bien maho, no me quereba cobrar que 200 pesos por tot sabendo o problema que heba teniu con o tricycle o diya d'antis: prou que le'n die 1000, y l'atro no se lo creyeba.

Ya fendo-se de tardis y con poca enerchía arrivé en Puraran, an que cené y me fiqué una miqueta en l'augua d'a placha. Os mals que teneba heban hopau pero yera esquinazau y feble. Asinas que decidié que a l'atrol diya pertocaba tornar ta Manila y descansar-me: en primeras quereba quedar-me bells tres u quatre diyas más en Catanduanes, pero no lo vi viable en o mío estau: si me i quedaba no lo disfrutaría, y ya podeba decir que bi heba feito una espelunga, una guarga, una placha y un mirador. Sentiba que a calor me mataba y m'arrepintié de no haber marchau ta bell destino de montanya, más fresco. D'atra man, Catanduanes ye una isla que ufre muitas cosas -plachas repolidas, guargas, espelungas, miradors- pero no ye desenrollada de tot t'a suya visita, más que más por as dificultatz de comunicación. Le falla que no bi haiga puestos ta logar motos, pos s'ufre a perder-se por as suyas carreteras y camins. Creigo que ye una isla con muitas potencialidatz encara por desenrollar. O suyo tamanyo, una mica más grant que no Bohol, tamién ye una baza t'una cursa de más de 3 u 4 dietas. No me motivó de tot, pero estando honesto, la hese disfrutada más en atro estau y con atro orache, y por ixo mesmo ye un puesto a lo que talment le de unatra oportunidat. Ixo sí, viachando en avión, pos en tornar totz os vuelos d'a semana yeran plenos y me pertocó unatra travesía de 24 horas coladas en autobús, tricycles y barcos dica plegar en Manila.



No hay comentarios.: