Una
d'as razons por a que torné con iste blog estió porque creigo en un
espazio de reflesión y debate en aragonés, y por ixo mesmo, uno d'os
blogs que más goyo me fa ye Tierra de Barrenaus. Fa articlos sobrebuenos, y en belunos toca aspeutos a os que agora mesmo me soi adedicando profesionalmén.
Ista begada m'atreberé (partindo d'a buena relazión y l'admirazión que le tiengo a o suyo fedor) a ufrir una respuesta a un post que me parixió asabelo dintresán: Liderazgos en Aragón. En él, se fa un analís d'os liderazgos en a cucha aragonesista partindo d'una ideya zentral: ''As liders y os personalismos tienen avantallas y inconvenients. Hemos de saber como sacar treslada d'as primers y minimizas os mals derivaus d'os segundos'' (o enfasis ye de l'autor).
Pos bien, o que miraré d'esfender en iste post ye a tesis contraria: As liders y os personalismos tienen abantallas y inconbeniens. Emos de saber como superar a figura d'o líder ta quitar o treslau de no tener-los y minimizar os mals deribaus de tener-los.
Ista begada m'atreberé (partindo d'a buena relazión y l'admirazión que le tiengo a o suyo fedor) a ufrir una respuesta a un post que me parixió asabelo dintresán: Liderazgos en Aragón. En él, se fa un analís d'os liderazgos en a cucha aragonesista partindo d'una ideya zentral: ''As liders y os personalismos tienen avantallas y inconvenients. Hemos de saber como sacar treslada d'as primers y minimizas os mals derivaus d'os segundos'' (o enfasis ye de l'autor).
Pos bien, o que miraré d'esfender en iste post ye a tesis contraria: As liders y os personalismos tienen abantallas y inconbeniens. Emos de saber como superar a figura d'o líder ta quitar o treslau de no tener-los y minimizar os mals deribaus de tener-los.
Una mica de soporte teorico: teoría d'a informazión
Se gosa de dezir que bibimos en a soziedat d'o conoximiento, en a que agora cada indibiduo tiene más conoximiento que nunca en a istoria. Manimenos,
isto no ye berdat: o que ha aumentau ye a cantidat d'informazión
creyada (por a espezializazión teunica, por a fazilidat de publicazión,
asinas-asinas) y disponible, pero no o conoximiento de l'indibiduo d'ixa informazión. En breus, informazión ye tot o que nos rodeya, conoximiento ye a informazión asimilada por cada persona.
Cada begada más, a distanzia entre a informazión y o conoximiento se
fa más gran: por un costau, a informazión aumenta con o numero crexién
d'inbestigazions y o suyo treslau a la bida cutiana; por atro costau, as
capazidaz de conoximiento (as capazidaz cognitibas) d'as personas son
limitadas. A breca se fa más y más gran, y isto puet chenerar
situazions d'analfabetismo funzional (piense-se en chen que no sabe fer
serbir un ordinador, u más rezienmén, un smartphone).
Un exemplo: pensemos en os otels. Con o aumento d'o turismo en o sieglo XX y XXI, o numero d'otels (ostals, pensions, asinas-asinas) ha crexiu una ripa en tot o mundo. O cliente agora tiene una gran cantidat d'otels y d'informazión de cadagún ta trigar-ne un, y si s'adedicase a analizar toda y a suya fidabilidat, direutamén no fería turismo.
¿Cómo se soluziona a breca entre informazión y conoximiento?
Tradizionalmen, o que s'ha feito ta soluzionar a chestión d'una gran cantidat d'informazión por parti d'a chen ye fer liders, a os que se dota de zierto poder, ta que permitan a sintesis d'ista informazión y a suya aplicazión prautica.
En o exemplo d'os otels, una instituzión (lider), fa una normatiba (lider), que uns espertos peritos (liders) maneyan ta meter una calificazión a cada ospedache entre as 0 y as 7 estrelas.
En o exemplo d'os otels, una instituzión (lider), fa una normatiba (lider), que uns espertos peritos (liders) maneyan ta meter una calificazión a cada ospedache entre as 0 y as 7 estrelas.
Ni
que dezir tiene que os liders tienen errors (dende as errors
burocraticas dica os sobornos), y que isto chenera situazions
d'inchustizia. Pero en tot caso, os liders yeran a onica traza que se
trobó en o suyo inte de soluzionar un problema d'esceso d'informazión:
yera a onica traza de pillar dezisions.
Y agora?
Y agora?
L'aplicazión
d'as nuebas teunolochías y o desembolique d'algoritmos espezificos
permiten que toda ista informazión se pueda cherarquizar y chestionar
d'una traza de raso democratica, contando con as opinions y balorazions de todas as personas inbolucradas sin cayer en a inoperatibidat.
Por
exemplo, en o caso d'os otels, bi ha pachinas espezializadas en
reserbar-ne y istas mesmas han desembolicau mecanismos de balorazions
que t'o cliente son senzillos y que fan muita onra. Personalmén, he
bisto otels d'una estrela muito millors que no atros de cuatro (sospeito
por dezaga que os liders benefizioron a unos y no pas a atros,
bes-te-ne a saber a qué fin), pero prezisamén, istos mecanismos de
partizipazión senzilla, direuta y democratica permiten superar iste
problema.
Ye berdat que as propias pachinas son tamién liders y pueden estar tamién manipoliadas ta benefiziar bels otels en concreto, bien porque os propios otels aigan mirau d'inflar as suyas balorazions botando-ie una ripa de begadas, bien porque a propia pachina web aiga rezibiu bels diners ta ficar en buen puesto a l'otel. Pero en cualsiquier caso, son liders muito más febles: a esistenzia de barias pachinas d'ista mena asegura una competenzia entre ellas que guaranza un minimo de credibilidat, y en cheneral, a o cliente siempre le fa muita más onra confiar en istas comparatibas que no en o tradizional sistema d'estrelas. Ta forro y bota, iste mecanismo ye muito más barato que no o sostener o tradizional mecanismo de liders.
Ye berdat que as propias pachinas son tamién liders y pueden estar tamién manipoliadas ta benefiziar bels otels en concreto, bien porque os propios otels aigan mirau d'inflar as suyas balorazions botando-ie una ripa de begadas, bien porque a propia pachina web aiga rezibiu bels diners ta ficar en buen puesto a l'otel. Pero en cualsiquier caso, son liders muito más febles: a esistenzia de barias pachinas d'ista mena asegura una competenzia entre ellas que guaranza un minimo de credibilidat, y en cheneral, a o cliente siempre le fa muita más onra confiar en istas comparatibas que no en o tradizional sistema d'estrelas. Ta forro y bota, iste mecanismo ye muito más barato que no o sostener o tradizional mecanismo de liders.
Un atro exemplo: as enziclopedias
Un
atro exemplo ye o d'as enziclopedias. Si mirar d'arroclar toda a
informazión esistén ye estada siempre una faina asabelo d'embolicada,
agora con o creximiento d'a informazión en cheneral ye una faina
titanica. Sinzeramén, no me prexino a D'Alembert y Diderot (liders
inteleutuals) fendo en o sieglo XXI una enziclopedia els solencos, fendo
articlos de nanoparticlas, de Michael Jackson, d'a intensionalidat de
Brandom, de Pokemon, de Crimea, d'o Kamasutra y d'o chamanismo
amazonico.
Mientras o sieglo XX, iste problema se soluzionó enamplando os consellos de redazión d'as enciclopedias y encargando articlos concretos a espezialistas en cada campo, tal que os liders perdioron peso y pasoron a estar de redautors a nomás editors (en bels casos tamién redautando, pero en cualisiquier caso, una parti bien chicota d'o produto zaguero).
Mientras o sieglo XX, iste problema se soluzionó enamplando os consellos de redazión d'as enciclopedias y encargando articlos concretos a espezialistas en cada campo, tal que os liders perdioron peso y pasoron a estar de redautors a nomás editors (en bels casos tamién redautando, pero en cualisiquier caso, una parti bien chicota d'o produto zaguero).
En
o sieglo XXI, a democratizazión d'as enziclopedias y a supresions d'os
liders ha dau un trango más con o surchimiento y creximiento d'a wikipedia.
En ista enziclopedia, como toz sabemos, todas as personas podemos
partizipar-ie, o cualo ye muito bueno, pues toz gosamos d'estar muito
saputos en bellas cosas concretas y asabelo d'inorans en cuasi toda a
resta, y antiparti a informazión se comparte de baldes.
As contimparazions entre ista nueba enziclopedia ''democratica'' y as enziclopedias tradizionals basadas en ''liders'' son benefiziosas t'a wikipedia. En son muitas, pero nomás i ficaré a feita por a rebista Nature en 2006, que cuento que estió a primera de todas, entre a wikipedia y a ''prestichiosa'' enziclopedia britancia. Os suyos resultaus causoron un gran impauto en a comunidat inteleutual.
As contimparazions entre ista nueba enziclopedia ''democratica'' y as enziclopedias tradizionals basadas en ''liders'' son benefiziosas t'a wikipedia. En son muitas, pero nomás i ficaré a feita por a rebista Nature en 2006, que cuento que estió a primera de todas, entre a wikipedia y a ''prestichiosa'' enziclopedia britancia. Os suyos resultaus causoron un gran impauto en a comunidat inteleutual.
Por atro costau, a wikipedia tampoco
no dixa de presentar problemas y criticas: ta ebitar condutas
autodestrutibas s'amenistan moderadors, que no dixan d'estar liders,
encara que con muito menos peso que en as enziclopedias tradizionals. Ya
s'han dau caso de manipoliazión por parti d'istos liders (en a
enziclopedia anglesa, intrepresas han liberau treballadors ta que se
miren de ''colar'' como moderadors y alterar o conteniu de bels articlos
en funzión d'os suyos intreses). Con tot y con ixo, os estudios
comparatibos como o meso antis son claros: a wikipedia ye más democratica y más fidable que no as enziclopedias tradizionals, y ta forro y bota ye de baldes.
Y tot iste tocho ta qué?
Si yéranos charrando de politica, ta qué tot iste tocho de teoría d'a informazión? Pos porque a mía postura ye a de creyar
un modelo politico con unas cherarquías muito más esbafadas
aprobeitando as posibilidaz que as nuebas teunolochías, os nuebos
algoritmos y as esperienzias de comparatibas de produtos u a wikipedia,
nos ufren.
Cómo? Senzillo. Si se suposa que as cambras representatibas (parlementos, corz, asambeyas...) son as encargadas de leschilar y os gubiernos de pillar as dezisions echecutibas, estoi que plataformas telematicas d'opinión y boto direuto de cada custión en as que toz os indibiduos puedan partizipar-ie son capables d'asumir istas funzions. Sin ir más luen, facebook y twitter son agora as gran plataforma d'opinión y difusión d'ideyas, change.org y atras pachinas parellanas son plataformas de boto direuto. ¿S'amenistan representans politicos (liders)? Ya no. No quiero dezir que calga suprimir as instituzions politicas ta sustituyir-las por facebook, twitter y chage.org, pero sí que cal adautar as siedes eleutronicas d'os organismos publicos ta que empenten a opinión y o boto t'a cada custión concreta, y que asinas, china-chana, s'enante enta iste nuebo modelo, que dende a mía ambiesta, ha de plegar sí u sí por tot o suposan as nuebas teunolochías. Por atro costau, note-se a fricasera que ye que midas concretas que empentan parlamentos que os suyos representans son estaus trigaus democraticamén tiengan millons de botos negatibos en istas plataformas. Note-se tamién que un nuebo modelo asinas sería muito más barato que continar sostenendo o tradizional sistema de liders-representans. Por atro costau, cal adibir que ta que isto siga efeutibo s'amenistan nuebos modelos d'organizazión territorial (isto d'a t'atro post).
Cómo? Senzillo. Si se suposa que as cambras representatibas (parlementos, corz, asambeyas...) son as encargadas de leschilar y os gubiernos de pillar as dezisions echecutibas, estoi que plataformas telematicas d'opinión y boto direuto de cada custión en as que toz os indibiduos puedan partizipar-ie son capables d'asumir istas funzions. Sin ir más luen, facebook y twitter son agora as gran plataforma d'opinión y difusión d'ideyas, change.org y atras pachinas parellanas son plataformas de boto direuto. ¿S'amenistan representans politicos (liders)? Ya no. No quiero dezir que calga suprimir as instituzions politicas ta sustituyir-las por facebook, twitter y chage.org, pero sí que cal adautar as siedes eleutronicas d'os organismos publicos ta que empenten a opinión y o boto t'a cada custión concreta, y que asinas, china-chana, s'enante enta iste nuebo modelo, que dende a mía ambiesta, ha de plegar sí u sí por tot o suposan as nuebas teunolochías. Por atro costau, note-se a fricasera que ye que midas concretas que empentan parlamentos que os suyos representans son estaus trigaus democraticamén tiengan millons de botos negatibos en istas plataformas. Note-se tamién que un nuebo modelo asinas sería muito más barato que continar sostenendo o tradizional sistema de liders-representans. Por atro costau, cal adibir que ta que isto siga efeutibo s'amenistan nuebos modelos d'organizazión territorial (isto d'a t'atro post).
A
qui l'intresen istas custions de teoría d'a informazión, que se pueden
aplicar a todas as zienzias sozials, le recomiendo ista obra: World at Risk de Ulrich Beck (Cambridge: Polity Press, 2009).
Aguardo as impresions de Barrenau, que ye estau qui m'ha motibau ta iste post, encara que no podré negar-le una cosa en o tocán a os liders y que no dixa d'impresionar-me cada begada que beigo l'admirazión que muita chen tiene a o farute de Cristiano Ronaldo: ''A la fin, por muito razonables que sigamos todas, as grans manifestacions y movilizacions plegan quan bi ha elementos simbolicos, emocionants u sentimentals'' (o enfasis ye de l'autor).
Resumen: Bibimos en un mundo en que bi ha muita informazión y no ye posible asimilar-la toda. Se son desembolicando estratechias sozials, democraticas y muito efeutibas ta sintetizar-la y poder treballar con toda ella (comparatibas, foros, wikipedia, etc.). Estoi que os liders como tals ya no son menester y que o sistema politico tiene muito que aprender d'istas estratechias ta empentar una autentica democrazia que se desembolique grazias a las posibilidaz que ufren as nuebas teunolochías y un replanteyamiento d'a organizazión territorial.
Aguardo as impresions de Barrenau, que ye estau qui m'ha motibau ta iste post, encara que no podré negar-le una cosa en o tocán a os liders y que no dixa d'impresionar-me cada begada que beigo l'admirazión que muita chen tiene a o farute de Cristiano Ronaldo: ''A la fin, por muito razonables que sigamos todas, as grans manifestacions y movilizacions plegan quan bi ha elementos simbolicos, emocionants u sentimentals'' (o enfasis ye de l'autor).
Resumen: Bibimos en un mundo en que bi ha muita informazión y no ye posible asimilar-la toda. Se son desembolicando estratechias sozials, democraticas y muito efeutibas ta sintetizar-la y poder treballar con toda ella (comparatibas, foros, wikipedia, etc.). Estoi que os liders como tals ya no son menester y que o sistema politico tiene muito que aprender d'istas estratechias ta empentar una autentica democrazia que se desembolique grazias a las posibilidaz que ufren as nuebas teunolochías y un replanteyamiento d'a organizazión territorial.
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