17.1.21

Enta Tabarca: isoleta con suco


Domingo d'avientos en o mío retiro levantino, y como de costumbre, aproveito ta conoixer una mica a redolada. Como ya dicié a semana pasada, o primer cabo de semana d'o mes estié en Santa Pola, y me quedé con ganetas de visitar a isla de Tabarca, un d'os destins favoritos d'a mía amiga filipina Daisy López, que perén me yera decindo que no me la perdese. A ella l'adedico ista dentrada. En iste segundo cabo de semana nadalenco, feba muito millor, sin airera y con buen orache mesmo ta marchar aforro, asinas que ta Tabarca que me lancé.

Ta qui no lo sepa, Tabarca ye una isoleta a poco más de quatre kilometros d'o faro de Santa Pola y que perteneix a Alicante, con bellas 30 hectarias d'extensión y 51 habitants censaus en 2019. La visité en 2002 con pai y mai, pero pocas remeranzas alzaba: muita calor, sete y un barco con visión sozmarina que m'ilusionó muitismo, pero que dimpués me fació burro falso, pos o veire yera porquizo y de peixes, quasi no'n veyé, y os pocos que bi'n heba, yeran chicorrichons y fieros... Yo m'asperaba dalfins, vetiellos marinos, ballenas y tiburons. Ista vegada no me levaría ixa desilusión, pos en puenda baixa no bi heba que un barco prou normalet, sin veires ni historias d'ixas, y que feba a ruta de meya horeta dentre Santa Pola y Tabarca bellas quatre u cinco vegadas por diya.

Me planté en Tabarca y ya dende o suyo puerto s'alufran dos partis esferents d'a isla: una muito natural, con a buixera mediterrania propia, bellas calas y clamors, una antiga torre agora destacamento d'a Guardia Civil, o faro y o fosal; unatra más urbana, con o lugar propiament dito, bell restaurant y os edificios historicos. Dandalié por do prencipiar, y a la fin me lancé por a parti más natural, enta l'este, pos menos chent s'heba enfilau t'astí y m'aganaba d'andar. China chana, sin garra prisa, la bordié mientras una horeta u talment dos, y pasé por a dita torre de San José, antismás esfensiva y agora siede d'un destacamento d'a Guardia Civil que ta par d'alavez yera vuedo... u quasi, pos as cigüenyas lo cusiraba y ahuespedaban.

Tamién pasé por o fosal de Tabarca, trancau con clau y candau, pero que dende a suya puerta transmitiba arquitectura mediterrania blanca y polidas sensacions: soi fan y niquitoso con os fosals, y no m'importaría que os míos repuis rematasen en ixe, a verdat. Tamién m'acerqué a fer-me una foto con o faro de 1854, situau quasi en bell meyo, y miré os repuis d'as antigas explotacions agricolas, adedicadas más que más a os cactus, pos poco más se puede plantar en ixe penyasco, y an que me trobé con una serpient negra tizón de más d'un metro y que eslampó malas que pillé o móbil ta fer-le una foto. Mientras caminaba, os saltapericos blincaban, y por os rebordes d'a isla, veyeba bellas rocas y isoletas que fan o conchunto de l'archipielago, protechiu naturalment y con bella zoneta autorizada ta buciar.

Dimpués d'a gambada por a parti más natural, decidié d'aturar en o restaurant a'l canto d'o chicot puerto y d'almorzar un planto combinau. Yera dubdando porque me pensaba que chentar en a isoleta sería carizo, pero, sin estar barato, yera a pre decent y a calidat buena. Asinas que retenté, me descansé, chenté y, dimpués, m'enfilé ent'a segunda parti d'a cursa, a más urbana. Y ta entender iste lugar y toda a isla, cal entender a suya historia: con repuis romanos y mencions griegas y arabes, a isola estió ocupada por piratas berebiscos que enrestiban o Levante, dimpués albandonada y a la fin poblada en 1768 dica hue. En iste anyo, una antiga población chenovesa que habitaba a isla tunecina de Tabarka estió rescatada d'anyadas d'esclavitut en Túnez y Archel, en primeras levada ta Alicante, y a la fin ubicada en Nueva Tabarca u Tabarca, con avantallas fiscals y politicas, y una adaptación militar-urbanistica d'a isola. Con tot y con ixo, as malas condicions naturals d'a isla propicioron o suyo declive, dica a plegada d'o turismo mientras a segunda metat d'o sieglo XX. A diya de hue, l'orichen chenovés d'os pobladors encara se tasta en bells apellius, como Capriata u Russo, y pareix que tamién en bellas parolas d'o valenciano que se charra en a isoleta, encara que isto no lo he puesto confirmar, tot y que m'intresa muitismo.

Arrecorrié as suyas pocas carreras y callizos, dos u tres replacetas, as murallas, baluartes, baterías, puertas y demás construccions militars que de cabo quan mesmo farchaban Intramuros (Manila) en chicot, asinas como a ilesia y a resta d'os pocos edificios representativos, y que en conchunto dan ta buena cosa de fotos polidas y curiosas. Aturé en una clamor con unas espelungas que dicen "del Llop Marí", por a presencia de vetiellos marinos dica o 1938, quan cautivoron a zaguera parella. Bellas colletas d'amigos y familias yeran pasando o diya, l'orache yera perfecto y a isoleta no yera mica masificada, no como recordaba yo ixe diya caluriento de veranos de 2002, y patín patián facié tiempo dica que pillé o barco de tornada a las quatre.

Si antismás comentaba que Guardamar me fació burro falso seguntes as mías remeranzas y espectativas, Tabarca me fació asabelo de goyo ista segunda vegada que la he visitada, 18 anyadas dimpués. Naturaleza mediterrania, patrimonio urbanistico, feitos lingüisticos, historia, atras curiosidatz, buen orache, buen chentar, y mica masificación un diya d'avientos: ista visita lo tenió tot. Antimás, feba tiempo que no remeraba a sensación de l'airera chocando contra o rostro en pillar un barquichuelo, y ya pertocaba. Prou que Tabarca no yera un islot filipino, pero feba honra.

No hay comentarios.: