27.12.13

Propuestas metodolochicas de treballo por l'aragonés (ta qui las quiera)

Una d'as cosas que beigo que han amillorau en o tema de l'aragonés ye a demanda d'autibidaz en ista luenga. Dende peñas dica zentros d'amostranza reglada (colechios, institutos...), muitas son as entidaz que no treballan por l'aragonés pero que son intresadas bien en fer cursos que en fer seminarios u chornadas ta conoxer una miquitineta qué ye isto de l'aragonés.

D'atra man, a chen presta ta ufrir istos serbizios ye poca. En o mío caso personal (le puedo aportar a l'aragonés entre 5 y 10 oras semanals boluntarias, pendendo d'a semana), he de discriminar o que fer y o que no. 

Tamién beigo como de cabo cuan muitas d'as autibidaz que paramos por l'aragonés esichen masiau treballo y o suyo treslau ye chicot.

Por ixo, personalmén tiengo un chiquet esquema d'efizienzia que aplico a todas as autibidaz que me planteyo u que me planteyan, y que comparto aquí ta qui le pueda fer onra. Se trata d'un esquema con cuatro bariables, dos anteriors a l'autibidat u input, que se corresponden con o esfuerzo que l'autibidat desiche, y atras dos posteriors a l'autibidat u output, que se corresponden con o treslau final. As primeras son cuantitatibas -u miro de fer-las cuantitatibas-, mientras que as segundas son cualitatibas -penden más d'os intreses y d'as impresions personals. A suya aplicazión suposa nomás zinco minutez, y a suya fin ye a de discriminar o que fa onra fer y o que no.


Bariables anteriors, in-put u d'esfuerzo

1. Esfuerzo economico: os diners que suposa fer l'autibidat. Cuantificable en euros.

2. Esfuerzo personal: o treballo que esiche l'autibidat. Cuantificable en oras de treballo. Por un regular, goso de considerar que un boluntario por l'aragonés aporta bellas 5 oras semanals de treballo de meya (encara que prou que bi ha boluntarios que en aportan muitas más, y atros que no pueden aportar-ne tantas).

Bariables posteriors, out-put u treslau

3. Treslau interno: treslau t'a comunidat aragonesofablán.

4. Treslau esterno: treslau cara ta difueras, cara t'a chen no aragonesofablán. 


Estoi que istes senzillo esquema ye aplicable a tot o que se fa por l'aragonés (mantener un local d'asoziazión, publicar libros, fer cursos, seminarios, comunicaus de prensa, retulazions, mosica en aragonés, programas informaticos...). A continazión lo aplico a bellas autibidaz que se'n fan (todas ellas con resultau final d'efizienzia positibo, no me boi a meter en as que ta yo tienen resultau negatibo ta que denguno no se trobe feriu). Istos exemplos los meto en azulo. 

Autibidat 1: Curso d'aragonés

Esfuerzo economico: 0 €. Antimás, ta bellas asoziazions os cursos suposan diners con os que pagar locals u poder continar treballando más por l'aragonés. 
Esfuerzo personal: 1 boluntario (tres oras a la semana de clase, y o tiempo d'o desplazamiento y de parar a clase). 
Treslau interno: alto. Permite que nueba chen pase a fer parti d'o mobimiento de sozializazión de l'aragonés. Ye o prinzipal beiclo de renobazión y continazión d'o treballo.
Treslau esterno: alto. Os cursos tienen zierto impauto -son relatibamén conoxius sozialmén-, y más que más, ufren a posibilidat d'aprender aragonés a la chen que no lo conoxe. 

Autibidat 2: Mosica en aragonés

Esfuerzo economico: pos no lo sé... pero estoi que a chen que canta en aragonés no troba un barrache economico en o feito de cantar en aragonés. A toz els les fa goyo a mosica, y en caso de no esistir l'aragonés, continarían tañendo y cantando en atra luenga.
Esfuerzo personal: idem.
Treslau interno: muito alto. A produzión mosical ye conoxida y azeutada por buena parti d'a comunidat aragonesofablán (cosa muito embolicada con os problemas internos que bi ha, que en atras custions, como a editorial, han suposau a creyazión de micromercaus dentro de l'aragonés).
Treslau esterno: muito alto. Ye una traza bueniza y dinamica de fer plegar l'aragonés a chen que no lo ha ascuitau mai. As collas gosan d'estar conoxidas mesmo por chen no aragonesofablán y no implicada, y faborezen que ista chen faiga s'i amane. 

Autibidat 3: Programas informaticos en aragonés

Esfuerzo economico: no lo sé... pero estoi que no'n será guaire, probablemén cosa cuan o software ye libre y cuan os programas que se fan serbir se pueden acoseguir tamién de baldes. Sisquiá no m'entiboque beyendo-lo asinas... ;-)
Esfuerzo personal: estoi que una traduzión lebará o suyo tiempo. Tampoco no lo sé, pero por suposar, suposemos 50 oras. Ye dezir, 10 semanas d'un boluntario (u zinco semanas de dos boluntarios, asinas-asinas). Dimpués, o mantenimiento con as autualizazions que'n salen, suposará tamién bel tiempo, pero estoi que s'aprobeita a base anterior y no ye tanto treballo. 
Treslau interno: muito alto. Fa buena onra poder continar bibindo en aragonés en uno d'os ambitos en os que os chobens nos mobemos mientras más oras: a informatica. Sin duda, o futuro de l'aragonés pasa por l'adautazión a os nuebos tiempos.
Treslau esterno: muito alto. A esistenzia de bels programas muitos populars como skype u firefox, ye estau un fito que ha plegau a muita chen no aragonesofablán. Ye más, diría que bi ha más no aragonesofablans que fan serbir istas bersions en aragonés, que no propios aragonesofablans. 


Ista mena de esquemas de efizienzia en autuar y pillar dezisions, suposan uno d'os temas más recurrens d'os que treballamos en filosofía d'as zienzias sozials. Prou que o que he meso ta l'aragonés ye bien simple y jauto, pero si se quiere una aplicazión rapeda y direuta, no s'han de fer más grans

Con tot y con ixo, si a belún le fan goyo istas cosas, le recomiendo o libro Evidence-Based Policy: A Practical Guide To Doing It Better (2012; Oxford University Press), de Nancy Cartwright y Jeremy Hardie. Muito criticau entre os espezialistas en a materia por desucau, ye manimenos, dende a mía ambiesta, una buena aprosimazión a o tema t'a chen que no'n tienga conoximientos prebios.

1 comentario:

José Ángel dijo...

Chico, qué cosetas más majas vas dejando en este blog... Tomo nota de la recomendación bibliográfica.